برق

تخصصی برق

برق

تخصصی برق

لیست پروژه های پیشنهادی شماره 3 فروردین 93

 1-تولید برق با استفاده از سلولهای فوتو ولتایی

-2 دستگاه کنترل کننده اتاقک جوجه کشی

3-مکانیزاسیون کنترل پرسنل

4- طراحی فاصله سنج با استفاده از سنسورهای اولتراسونیک

5- Doppler Tracking

6- ساخت آمپلی فایر با نویز کم

7-مدار محدود کننده جریان خطای ابر رسانایی توسط PSPICE

8- پیاده سازی Linux روی ARM

9-   ساخت فرستنده VHF و انواع مدولاسیون ها و...

10- طراحی و ساخت مدار تشخیص رنگ

11- گیرنده FM دیجیتال با ریموت

12-  انتقال صدا و تصویر از طریق تلفن

13-    کنترل لوازم خانگی از طریق خط تلفن

14- کنترل ورود و خروج پارکینگ عمومی با استفاده از میکروکنترلر AVR

15- نوشتن متن از طریق خط تلفن

16- تقویم الکترونیکی

17-    انتقال دیتا از طریق مادون قرمز با میکروکنترلر

18-    طراحی و ساخت کنترل سطح DC  سیستم روشنایی ( کنترل لومن ) اضطراری تاسیسات ساختمان بوسیله میکروکنترلر

19-کنترل سرعت کابین آسانسور با AVR

20-    قفل امنیتی با کارت تلفن

21- موقعیت یابی توسط GPS

22-    بارکد خوان

23- طراحی ماشین حساب با استفاده از میکروکنترلر FPGA

24-  تعیین نوع و چگالی مایعات بوسیله AVR 

25- -تولید برق از طریق جذر و مد

27- اندازه گیری ارتفاع مایع داخل مخازن با موتور پله ای

28- لیزر و مانبع تغذیه آن

29- سیستم آنتن مرکزی پروژه مسکونی

30- کنترل دما با الگوریتم PID   توسط میکروکنترلر با کنترل از راه دور RF (به همراه برنامه ها وDATA SHEETS )

31- کنترل دمای پروسه حرارتی از راه دور توسط کنترل کننده  PIدیجیتال مبتنی بر انتقال اطلاعات توسط لیزر

32- کنترل ودرایو سطح شیبدار جهت اندازه گیری ضریب اصطحکاک

33- سیستم تامین برق بدون وقفه UPS

UPS در لغت به معنی منبع برق بدون وقفه است و مخفف سه کلمه Uninterruptible Power Supply می باشد و دستگاهی است که از تجهیزات حساس در مقابل نوسانات و اعوجاجات برق شهر، مانند : تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی ، سیستم های مخابراتی و پردازش ، کامپیوترها و ... محافظت می کند و دارای ولتاژ و فرکانس تقریبا ثابتی است و از آسیب رسیدن به مصرف کننده ها جلوگیری می کند و درصورت عدم وجود برق شهر انرژی مورد نیاز مصرف کننده ها را تامین می کند. ادامه کار با رایانه به هنگام قطع برق مطمئنا برای شما اتفاق افتاده است که در حال کار با رایانه هستید واحتمالا در حال طراحی و یا برنامه نویسی و از این قبیل هستید که ناگهان برق قطع شده و همه زحمات چند ساعته شما بدون این که روی دیسک ذخیره شوند از بین رفته اند. در این حالت احتمالا عصبانی شده اید ولی چاره ای نداشته و بعد از وصل مجدد برق شهر همه کارهای خود را از سرگرفته اید. قطع برق شهر یک اتفاق عادی است که در پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز گرچه به ندرت ولی اتفاق می افتد اما همیشه قطع برق به انجام مجدد کارها به مدت یکی دو ساعت ختم نمی شود و ممکن است خسارات زیادی را در بر داشته باشد به عنوان مثال یک بانک اگر مدتی بدون برق باشد در سیستم آن اختلال وارد می شود و یا یک سرویس دهنده اینترنت و یا یک سرور اگر مدتی بدون برق باشند به مرور مخاطبان خود را از دست خواهد داد در این جاست که UPS به کمک می شتابد.

34- طراحی و ساخت سیستم روشنایی خورشیدی

استفاده وسیع از سوخت‌های فسیلی همچون نفت، ذغالسنگ و گاز، اثرات گلخانه‌ای و آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد. در همین حال، یک تضاد بزرگی بین منابع سوخت فسیلی و تقاضای انرژی در جهان وجود دارد. کمبود انرژی و آلودگی محیط زیست موانع عمده‌ای برای توسعه انسان شده‌اند. انرژی خورشید یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی است که از دیر باز به روش‌های گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.هر چند هزینه استفاده از انرژی خورشیدی بسیار بالاست، ولی امروزه در سیاست گذاری ها فقط هزینه سیستم های خورشیدی در نظر گرفته نمی شود، بلکه فواید حاصل از بکارگیری آنها، مانند کاهش آلودگی محیط زیست نیز مدنظر قرار می‌گیرد. انرژی فتوولتائیک(PV ) در سالهای اخیر بعنوان یک منبع انرژی مطمئن، تمیز و نامحدود مورد استفاده قرار گرفته است. هزینه بالای راه‌اندازی اولیه و نیز راندمان پایین تبدیل انرژی از جمله معایب استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک می‌باشد. برای کاهش معایب فوق تلاش‌های بسیاری انجام شده و در حال انجام است تا راندمان تبدیل انرژی را با افزایش کیفیت سلول‌های خورشیدی و نیز دریافت حداکثر توان از سلول‌های خورشیدی افزایش دهند. مشخصه‌های سیستم‌های فتوولتائیک ذاتاً غیرخطی بوده و تابع پارامترهای محیطی از جمله میزان تابش، دمای محیط و بار متصل به آن است. لذا با انتخاب مناسب نقطه‌کار آرایه PV می‌توان در شرایطی که میزان تابش و دما ثابت است حداکثر توان را از آرایه PV دریافت نمود. با تغییرات شرایط محیطی (تابش و دما) نقطه‌کار آرایه تغییر پیدا کرده و در نتیجه با استفاده از الگوریتم‌های متفاوت ردیابی نقطه توان بیشینهMPPT ، می‌توان میزان توان دریافتی از آرایه را همواره در مقدار ماکزیمم خود نگه داشت، به عبارت دیگر نقطه توان بیشینه را ردیابی نمود.روشهای مختلفی برای ردیابی توان بیشینه وجود دارد. عمده‌ترین این روشها عبارتند از: Hill-Climbing، P&O ، کنداکتانس افزایشی، کنترل منطق فازی، ظرفیت خازن پارازیتی، کنترل وابسته به ریپل و..

35-شبکهPROFIBUS

شبکه های ارتباط داده صنعتی برای اولین بار در دهه 80 میلادی به صورت محدود مطرح شدند. با استفاده روز افزون از رایانه در تمام بخش های صنعت، نیاز استفاده از این فن آوری نوین در کنترل بیش از پیش حس می شد. همچنین با گسترش صنایع و افزایش واحدهای کنترل در صنایع مختلف استفاده از شبکه هایی که علاوه بر کم کردن نیاز و استفاده از سیم های فراوان بتواند اطلاعات بسیار بیشتری برای تصمیم سازی و نظارت بر ماشین آلات و عملیات صنعتی در اختیار قرار دهد مورد توجه قرار گرفت. با توجه به این نیاز این شبکه ها با سرعت زیادی رشد کردند بطوری که در دو دهه اخیر سهم مهمی از بازار کنترل در جهان را در اختیار گرفتند. یکی از مهمترین ویژگی ها برای استفاده از این شبکه ها ، محدود و منحصر نبودن مصرف کنندگان به یک تولید کننده خاص برای تهیه وسایل اندازه گیری، عملگرها و دیگر اجزا شبکه کنترل می باشد¬. 


36-سیستم ارت و محاسبات آن 

سیستم ارت مناسب بایستی امپدانس الکتریکی بسیار پایین ، مقاومت مکانیکی بسیار بالاو مقاومت بالا در برابر خوردگی داشته باشد. انواع زمین کردن الکتریکی عبارت است از : زمین کردن به شکل مستقیم ، زمین کردن از طریق مقاومت، زمین کردن از طریق راکتانس، زمین کردن از طریق ترانسفورماتور و زمین کردن ایزوله می باشد. انواع زمین کردن حفاظتی شامل: گراند تجهیزات، گراند صاعقه گیر، گراندبارهای ساکن، گراند ایزوله، گراند منفرد یا مستقل و گراند شبکه ای سیگنال مرجع می باشد. برای اجرای ارت دو روش وجود دارد یکی روش عمقی بوده و دیگری روش سطحی می باشد که روش عمقی از چاه برای اجرای ارت استفاده می شود و در روش سطحی،سیستم ارت در سطح زمین اجرا می گردد. در صورتی می توان از روش سطحی استفاده نمود که فضای لازم به منظور حفاری وجود داشته باشد، ارتفاع از سطح دریا پایین باشد و پستی و بلندی های محوطه کم باشد. برای تست نمودن سیستم های ارتینگ روش هایی نظیر: روش افت ولتاژ ، روش 62درصد، روش تنزل پتانسیل و روش خط عرضی وجود دارد که بهترین روش اندازه گیری همان روش افت ولتاژ می باشدو عمومی ترین روش اندازه گیری روش خط اصلی است. الکترودهای اتصال به زمین به دو دسته تقسیم می گردندکه شامل الکترودهای مصنوعی و الکترودهای موجود یا طبیعی می باشند الکترودهای صفحه ای شامل ، الکترودهای قائم و الکترودهای افقی می باشند...

37- انواع پست های فشار قوی از نطر عملکرد و ارتینگ 

ترانسفورماتور یکی از تجهیزات با اهمیت سیستم های قدرت بوده که بر خلاف ماشینهای الکتریکی که انرژی الکتریکی ومکانیکی را به هم تبدیل می کند در نوع انرژی تغییری نمی دهد، بلکه ولتاژ جریان متناوبی را با همان فرکانس ولی از نظر همان مقدار تبدیل می نماید. ترانسفورماتور در سیستم های قدرت (نیروگاهها- پستهای فشار قوی نظیر230 و400کیلو ولت) بمنظور بالا بردن ولتاژ برای انتقال اقتصادی قدرت یعنی پایین آوردن جریان کاهش افت ولتاژ وافت توان وکم کردن مقاطع سیم های خطوط انتقال وهمچنین در انتهای خطوط انتقال (پستهای توزیع) بمنظور پایین آوردن ولتاژ به مقادیرمورد نیاز وقابل مصرف بکار می رود. درعین حال ترانسفورماتور قدرت باتوجه به گروه بردای ، می تواند زاویه سیستم رانیز ...

38- سیستم مدیریت هوشمند ساختمان(BMS) 

محدودیت منابع انرژی ، آلودگی محیط زیست ، هزینه های هنگفت بالا دستی در توسعه منابع انرژی همگی مسائلی است که دولتهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را به خود مشغول کرده است . در این میان اختصاص 40 درصد منابع انرژی به بخش ساختمان ، کنترل و بهینه سازی مصرف انرژی در این بخش را بیش از پیش حائز اهمیت می سازد . وجود الگوهای نادرست مصرف انرژی و شدت بالای آن که در کشور ما به مراتب بیش از متوسط استانداردهای جهانی می باشد و تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی یکی از معضلات فراروی دولت می باشد که باعث اهمیت دو چندان ارایه راهکارهای عملی بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی در کشور ما می گردد . این مهم نگارندگان این مقاله را بر آن داشت تا در اوایل سال 1381 فاز تحقیقاتی طرح " سیستم مدیریت هوشمند انرژی در تأسیسات حرارتی ساختمان " را با همکاری و حمایت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور با موفقیت اجرا نمایند . هم اکنون تعدادی از این سیستم در ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی با کاربریهای متفاوت نصب و راه اندازی شده است .

39-بررسی سیستم های ارتینگ درکارخانه های صنعتی 

در بررسی های انجام شده روی حوادث سایر کشورها ملاحظه می شود ، حوادث صنعت برق در کشورهای پیشرفته تقریبا نزدیک به صفر است و این دلیل اهمیت دادن به مسئله ایمنی و اجرای دقیق مقررات ایمنی در این کشورها می باشد . بطوریکه با اجرای برنامه های منظم و از پیش تدوین شده فرهنگ ایمنی برای کارکنان و کار برای این صنعت از طریق بهره گیری از برنامه های آموزشی و تهیه مقررات و استفاده از رسانه های گروهی مانند روزنامه ، تلویزیون ، رادیو ، بروشور و مجلات زنده نگاهداشته می شود. پاره‌ای از اصول اولیه ایمنی برق : 1. قبل از شروع تعمیر وسایل برقی حتماً مجوز لازم را اخذ نمائید. 2. قبل از شروع به کار (تعمیر) کلید اصلی برق شبکه را قطع نموده و درب جعبه تقسیم را قفل نمائید. 3. چنانچه امکان قفل کردن جعبه وجود نداشته باشد، با در آوردن فیوز جریان را قطع نمائید. 4. در صورت امکان برچسب تعمیرات نیز زده شود. 5. فقط برقکاران اجازه کار بر روی شبکه یا دستگاه ها را دارند. 6. تمامی دستگاههای برقی باید دارای سیم ارت باشند. 7. تمامی کابلهای معیوب باید تعویض شوند. 8. از هر کابل فقط یک انشعاب گرفته شود. 9. تمامی دستگاهها باید دو شاخه داشته باشند. 10. برای تعمیر یک وسیله برقی حتماً باید دو شاخه آنرا در آورید. 11. در کارهای برقی هیچگاه شانسی عمل نکنید. .

40- شناخت و اصول کار برقگیرها 

سیستم برقگیر میله ای از روشهای سنتی برای مقابله با صاعقه است که از زمان فرانکلین مورد استفاده بوده و بر اساس هدایت بار الکتریکی صاعقه به زمین عمل می‌نماید. صاعقه یکی از پدیده های قدرتمند ومخرب دنیای طبیعی است که سطح ولتاژ آن تا 100 میلیون ولت در هر ضربه می‌رسد. ضربات صاعقه به تجهیزات شبکه های قدرت یکی از عوامل جدی خطر و آسیب برای شرکتهای برق و مصرف کنندگان می‌باشد. در بعضی از مناطق آمریکا بخصوص مناطق جنوب شرقی ، صاعقه یک پدیده تقریباً روزانه است ، اما تابحال امکان پیش بینی و کنترل این پدیده وجود نداشته است. در سالهای اخیر فناوری پیش بینی و رهیابی توسعه یافته و شبکه ملی آشکار سازی صاعقه NLDN هنوز برای رهیابی صاعقه بیش از پیش تأکید دارد زیرا این امر می‌تواند در شبکه های حمل و نقل هوایی ، دریایی و فضانوردی بسیار موثر واقع گردد. برق‌گیر یا رسانای آذرخش برق‌گیری یا رسانای آذرخش، ساختمان‌های بلند را از یورش آذرخش (صاعقه) مصون می‌دارد. یک رسانای آذرخش ازیک نوار مسی کلفت ..

41-  پنلـهای فتـوولتائیک 

نیاز روزافزون به انرژی الکتریکی و همچنین فناپذیر بودن سوخت‌های فسیلی باعث شده که بشر به انرژی‌های نو رو بیاورد.یکی از این انرژی‌ها،انرژی خورشیدی است،این منبع عظیم و تقریباً ابدی که تا میلیاردها سال دیگر انرژی آن تمام نمی‌شود،بصورت کاملاً رایگان در اختیار بشر قرار گرفته است.درست است که ما این انرژی را فقط در طول روز در اختیار داریم اما بسیاری از مصرف کننده‌ها نیز در طول روز به انرژی الکتریکی برای کار خود نیاز دارند هرچند با استفاده از سیستم‌هایی همچون شارژ باتری شبانه نیز می‌توان از آن بهره برد.اینجاست که سیستم‌های فتوولتائیک جهت تبدیل انرژی تابشی خورشید به الکتریسیته مطرح می‌شوند. این سلول‌ها که اغلب از سیلیکون ساخته می‌شوند با قرار گرفتن مستقیم در مقابل اشعه‌ی خورشید آن را به الکتریسیته(جریان مستقیم) تبدیل می‌کنند.

42-  صوت سنج

هدف از این پروژه ساخت دستگاهی جهت اندازه گیری شدت صوت بر حسب دسی بل می باشد. این دستگاه که در ورودی به یک میکروفن خازنی مجهز است صوت را دریافت کرده و پس از چند طبقه تقویت این سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کرده و با استفاده از میکرو کنترلر avr پردازش شده و بر روی یک lcd نمایش می دهد. در واقع این دستگاه یک تراز سنج صوت می باشد که آلودگی صوتی یک محیط را بر حسب واحد دسی بل بیان می کند. 

43-استفاده از برقگیر جهت حفاظت از سیستم های قدرت در مقابل اضافه ولتاژ

در سیستمهای قدرت و شبکه‌های انتقال و توزیع انرژی الکتریکی، تک‌تک تجهیزات نقش اساسی دارند و بروز هرگونه عیبی در آنها، ایجاد اختلال در شبکه، اتصال کوتاه و قطع برق را به همراه دارد. خاموشی و جایگزینی تجهیزات معیوب هزینه‌های هنگفتی را به شبکه تحمیل می‌نماید. لذا بررسی و تحلیل بروز عیب در تجهیزات از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد و در صورت شناخت این عیوب و سعی در جلوگیری از بروز آنها از هدر رفتن سرمایه اقتصادی کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

خلاصه ای از پروژه

 بررسی انواع اضافه ولتاژهای محتمل در شبکه‌های قدرت پرداخته می‌شود، سپس برقگیرها به عنوان یکی از تجهیزات مهم برای محدود کردن این اضافه ولتاژها معرفی شده و چگونگی طراحی و تعیین پارامترها و مشخصات برقگیر جهت حفاظت مناسب از شبکه مورد بحث قرار می‌گیرد. عوامل کلی که سبب اختلال در عملگرد برقگیر می‌شوند مورد بررسی قرار می‌گیرند. با استفاده از نرم‌افزار EMTP که قادر است حالات گذرا را بطور دقیق در شبکه آنالیز نماید شبکه مورد نظر شبیه‌سازی شده و شکل موج اضافه ولتاژهای تولید شده در شبکه در زمان وقوع حادثه محاسبه و ترسیم شده است.

با بررسی نتایج بدست آمده و مقایسه شکل موج اضافه ولتاژهای تولید شده با شکل موج اضافه ولتاژهای فروزرونانسی،  وقوع پدیده فرورزونانسی در پست فیروزبهرام کاملاً مشهود است و اضافه ولتاژهای ناشی از این پدیده سبب تخریب برقگیرهای این پست گردیده است.

برقگیرها از جمله تجهیزاتی هستند که جهت محدود کردن اضافه ولتاژهای گذرا ( صاعقه و کلید‌زنی) در شبکه‌های انتقال و توزیع به کار می‌روند. برقگیرها ضمن اینکه حفاظت تجهیزات در مقابل اضافه ولتاژهای گذرا را بر عهده دارند، باید در مقابل اضافه ولتاژهای موقتی از خود واکنشی نشان ندهند و همچنین با توجه به شرایط محیطی منطقه مورد بهره‌برداری ، نظیر رطوبت و آلودگی، عملکرد صحیح و قابل قبولی را ارائه دهند


43-  ضبط دیجیتال با کنترل رادیویی

این مدار بدین صورت عمل می کند که در ابتدا فرمان ورودی ما که می تواند روشن یا خاموش شدن مدار،کم و زیاد شدن صدار،فرمان تایمر،انتخاب ضبط یا CD-ROMباشد که از طریق ماژول فرستنده به گیرنده می رسد. مدار گیرنده اطلاعات را در یافت کرده و به 14 میکرو می دهد و میکروبا توجه به اطلاعات در یافت شده،یکی از پایه های 24 یا 25 را فعال می کند که باعث فعال شدن ضبط یا CD-ROM می شودو اگر اطلاعات مربوط به تایمرها باشد پایه های 39 یا 40 بسته به نوع تایمر انتخاب شده در فرستنده فعال می شود. در صورتی که در فرستنده کم و زیاد کردن صدا باش .